Четвер, 24.08.2017, 12:29
    Немовицька загальноосвітня              школа І - ІІІступенів

znz_nemovychi@ukr.net
      Ви увійшли як  Гість | Група " Гості" |   Вихід     

Меню сайту
Прогноз погоди
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Поради учням

Абетка старшокласника

Вчися Вчитися

Завдання сучасної школи – не лише дати певний обсяг інформації, а й озброїти учнів навичками самостійного здобуття знань, раціональної навчальної діяльності.

Деякі ліцеїсти погано навчаються не тому, що не мають елементарних знань, а тому, що не володіють прийомами, методами, навичками, уміннями навчальної діяльності. Ця абетка буде корисною і для старшокласників, і для учнів середньої ланки, її можуть використати й абітурієнти.

 Гігієнічні правила розумової діяльності

1. Дотримуйтеся чіткого розпорядку дня, режиму праці, відпочинку, сну.

2. Готувати уроки потрібно в одному і тому самому місці. Ніколи не залишайте своє робоче місце не підготовленим до наступного робочого дня! Інакше ви втратите найоптимальніший час для розумової праці на його підготовку.

3. Кімната повинна бути добре провітрена.

4. Подумки психологічно налаштуйтеся на роботу.

5. Починати роботу краще з письмових завдань середньої складності, а потім переходити до складніших.

6. Процес роботи складається з 3 етапів: входження в роботу; етап оптимальної працездатності; етап виснаження.

По можливості треба скоротити І та ІІІ етапи. Для цього не потрібно часто робити перерви (навіть тоді, якщо завдання одразу не розв’язується ), відволікатися, одночасно слухати радіо чи дивитися телевізор. Після кожної перерви ви починаєте роботу знову з І етапу.

7. Під час занять через кожні 40-45 хв необхідно робити перерву, яка повинна тривати не більш як 5-10 хв.

8. За розумового, емоційного перевтомлення потрібний активний відпочинок зі зміною діяльності. Чудовими формами відпочинку є відвідування виставок, театрів, прогулянки на свіжому повітрі. Але не можна забувати про активний відпочинок. Особливо корисними є туризм, плавання , катання на лижах та ковзанах, заняття спортом.

9. Для раціональної розумової діяльності необхідно дотримуватися раціонального харчування, віддавати перевагу молочним та рослинним продуктам, не зловживати прянощами, гострими стравами, алкоголем, тютюном, кавою.  Штучне збудження розумової діяльності, спричинене, наприклад, наркотиками, через короткий час призводить до повного виснаження.

Як готувати домашні завдання

  1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.
  2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згідний.
  3. Навчися користуватися словниками й довідниками. З’ясуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.
  4. Якщо в тебе є комп’ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.
  5. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.
  6. Між уроками роби перерви.
  7. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам’ятати.
  8. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацюй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів. (Ключові слова – найважливіші в кожному абзаці).
  9. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, рівномірно розподіляючи навантаження.
  10. Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам’ятати матеріал.
  11. Складай план усної відповіді.
  12. Перевіряй себе.

Як здолати хвилювання перед контрольною роботою, тестуванням?

Перед початком уроку:

• Готуйтеся!

• Ретельно вивчайте матеріал.

• Не бійтеся наближення тестування, контрольної роботи

• Сприймайте це як можливість показати обширність своїх знань і отримати винагороду за виконану вами роботу.

• Потрібно добре виспатися в ніч перед тестуванням, контрольною роботою.

• Відведіть собі час із запасом, особливо для справ, які треба виконати перед тестуванням, контрольною роботою і приходьте на урок незадовго до початку.

• Розслабтеся перед тестом, контрольною роботою.

• Не прагніть повторити весь матеріал в останню хвилину.

• Не приходьте на урок з порожнім шлунком.

• Візьміть цукерку або що-небудь інше, щоб не думати про тест, контрольну роботу, не хвилюйтеся.

Під час уроку:

• Уважно прочитайте завдання. Розподіліть час на виконання завдання.

• Сядьте зручно.

• Якщо ви не знаєте відповіді, пропустіть це питання і приступайте до наступного.

• Не панікуйте, коли всі починають здавати свої роботи. Ті, хто першим виконав завдання, не отримають за це додаткових балів.

Як працювати з підручником

Прочитайте весь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення з його змістом.

З’ясуйте значення важких та незрозумілих слів, терменів, понять та висловів за допомогою словника, записів у зошиті.

Поділить навчальний матеріал на частини.

Визначте головну думку матеріалу, зробіть записи у формі плану, тез, запитань до тексту.

Прочитайте текст ще раз, намагаючись переказати його зміст по пам’яті-спочатку у вигляді відповідей на окремі питання, а потім повністю.

Як переказати текст параграфа

Уважно прочитайте текст параграфа, запитання та завдання до нього.

Знайдіть у тексті відповіді на поставлені запитання. Виконайте всі завдання.

Запам’ятайте всі терміни і поняття, які виділені в тексті курсивом або подані у вигляді таблиці.

Складіть план своєї розповіді.

Перекажіть зміст тексту згідно зі складеним планом, використовуючи у своїй розповіді нові терміни, і поняття.

Якщо з першого разу це не вдалося, то працюйте з кожним запитанням окремо відповідно до попередніх рекомендацій.

Як користуватися ілюстраціями підручника

1. Розгляньте уважно рисунок (схему, таблицю). Поміркуйте, що тут зображено.

2. Вдумайтеся в назву та зміст ілюстрації. Визначте, до якої частини параграфа належить ця ілюстрація.

3. Визначте мету застосування рисунка (схеми, таблиці) під час вивчення матеріалу.

4. Знайдіть у тексті параграфа відомості, факти, які підтверджують або конкретизують зміст даної ілюстрації.

5. Розкажіть за допомогою ілюстрації, які нові факти ви відкрили для себе.

Як скласти план тексту підручника

Прочитайте заголовок  параграфа і подумайте, який зміст закладено в ньому.

Прочитайте уважно параграф і виділіть у ньому нові терміни та поняття.

Розгляньте, намагаючись зрозуміти, рисунки, їх частини, що належать до тексту.

Прочитайте текст окремо за абзацами і визначте, про що йдеться в кожному з них.

Складіть план прочитаного тексту; пунктами плану можуть бути заголовки абзаців.

Правила ведення зошита

Учень повинен мати основний зошит.

Необхідно правильно підписати зошит: усі записи починаються з початку рядка; підпис містить назву предмета, класу, школи, прізвище та ім’я учня.

Якщо є бажання, можна дібрати епіграф.

Обов’язково треба провести поля.

Інтервали: між роботами повинно бути 4 вільних клітинки, на початку та наприкінці сторінки-по 2 клітинки.

Писати в зошиті треба ручкою, малювати та креслити-олівцем.

У кінці зошита можна розмістити тематичні словники, список літератури.

У зошиті учні виконують такі роботи: складання схем, таблиць, виконання схематичних рисунків; складання планів, конспектів; оформлення дослідів та лабораторних робіт; розв’язання задач; виконання письмових  контрольних  робіт; звіти про екскурсії тощо.

Учень може також користуватися зошитами на друкованій основі, але основний зошит при цьому також необхідний.

Правила запам’ятовування

Зосередьтеся, налаштуйтеся на запам’ятовування.

Намагайтеся зрозуміти основний зміст матеріалу, бо інакше діятиме механічна пам’ять, яка менш продуктивна, ніж логічна.

Приділить особливу увагу структурі матеріалу; з’ясуйте, чим зумовлена саме така послідовність викладу матеріалу.

Відділіть основний матеріал від другорядного, ілюстративного, який запам’ятовувати не потрібно.

Промовте вголос кілька разів нові слова, терміни, дати.

Промовте вголос формулювання висновків, законів.

Відтворіть увесь матеріал за планом.

Вчіться висловлювати свої думки

Щоб навчитися правильно говорити, треба навчитися читати і слухати.

Читаючи, зосереджено заглиблюйтеся в зміст написаного: намагайтеся побачити, почути, зрозуміти й запам’ятати художні особливості мови, мовні звороти.

Збагаченню словникового запасу допоможе спеціальна робота: заведіть словник для запису нових слів, тренуйтеся в їх вимові та використанні, добирайте до них антоніми та синоніми, вивчайте слова, що використовується в переносному значенні.

Намагайся не лише запам’ятати мову оратора, а й прийоми її побудови.

Стежте за тим, щоб у розповіді не було слів-паразитів, не використовуйте непотрібних повторів-це збіднює мову.

Стежте за побудовою речень, не вживайте складних конструкцій.

Щодня читайте вголос по 15-20 хв, усвідомте зміст тексту, поміркуйте, де зробити паузу, поставити наголос, якого емоційного відтінку надати мові.

Як розвинути увагу

  1. Привчайте себе уважно працювати в най­різноманітніших умовах і навіть у шумній і відволікаючій обстановці. Треба нама­гатися не помічати того, що заважає ро­боті.
  2. Систематично вправляйтеся в одночасному спостереженні декількох об’єктів. Робити це треба так, щоб загальне сприйняття кожного об’єкта збереглося досить добре, і в той же час увагу потрібно концентрувати на головному виділяючи його із другоряд­ного.
  3. Тренуйтеся в переключенні уваги. Ці трену­вання повинні йти за трьома напрямками:

• швидко переключати увагу з об’єкта на об’єкт;

• виділяти найважливіші об’єкти за рахунок другорядних;

• змінювати порядок переключення.

  1. Розвивайте в себе вольові якості – це сприяє й розвитку стійкості уваги. Змушуйте себе зосереджувати навіть тоді, коли цього робити не хочеться. Частіше додержуйтеся принципу «треба», а не «хочу». Починайте роботу з важкого і нецікавого, намагайтеся виконувати ті справи, які хочеться відклас­ти на потім. Чергуйте легкі й важкі справи, цікаві й нецікаві.
  2. Частіше вдавайтесь до різних ігор: шахів, го­ловоломок, спортивних ігор. Самі по собі вони не розвивають увагу. Це створює з їх допомогою ваше прагнення.

Деякі умови успішного запам’ятовування

  1. Важливою умовою того, щоб навчальний матеріал запам’ятовувався швидко й надовго, є наявність інтересу до того, що запам’ятовуєш, і уваги в процесі засвоєння і відтворення матеріалу.
  2. Велике значення для запам’ятовування ма­ють почуття. Усе, що пов’язане з радістю, сумом, гнівом, як правило, запам’ятовується краще, ніж те, до чого людина ставиться байдуже.
  3. Важливою умовою гарного запам’ятовування є розуміння того, що треба засвоїти.
  4. Дуже важливо також поставити перед собою завдання – міцно й надовго засвоїти.
  5. Велике значення для засвоєння навчального матеріалу має поєднання запам’ятовування з діяльністю людини, що вимагає мислення, активності.
  6. Наявність знань з того навчального пред­мета, з якого засвоюється матеріал, також  є сприятливою умовою для запам’ято­вування, тому що при цьому нове легше й грунтовніше пов’язується з тим, що вже відомо.
  7. Необхідно пам’ятати, що запам’ятовуван­ня – це робота іноді нелегка, тому важли­вою умовою засвоєння навчального мате­ріалу є наполегливість, завзятість у роботі, уміння не кидати її на середині, а домага­тися повного й міцного запам’ятовування. Це – вольові якості, без яких неможлива серйозна розумова робота.
  8. Зрідка використовуйте мнемотехні­ку – штучні прийоми полегшуючого запам’ятовування

Як розвивати мислення

  1. Розвивати мислення – означає насичувати свій розум знаннями. Джерела знань можуть бути найрізноманітнішими: школа, книга, заняття в гуртках і т. д.
  2. Розум визначає єдність знань і дій. Знань неможливо набути без зусиль думки, без розумової праці.
  3. Став перед собою різні питання. Адже мислення починається з питання. Питан­ням «Чому?» і «Як?» людство зобов’язане більшістю відкриттів. Тому вчиться стави­ти питання до кожної події, явища, з яким зустрічаєтеся.
  4. Властивість помічати в предметі або яви­щі кілька найбільш явних ознак – спільна властивість розуму. Це вміння бачити можна тренувати в іграх на кмітливість, у розв’я­занні різного роду логічних задач, голово­ломках.
  5. Виконуйте різні завдання на порівняння.
  6. Мислення і мовлення нерозривні. Тому для розвитку мислення можна використовувати і такий прийом: те, що не до кінця розумієте самі, спробуйте викласти іншому.
  7. Активно використовуйте письмове мовлен­ня (написання твору, ведення особистого щоденника), тому що письмове мовлення сприяє розвитку мислення.
  8. Практикуйте вільний виклад прочитаного друзям і близьким, беріть участь у дискусі­ях, виконуйте нестандартні завдання.

Н. Є. Введенський сформулював наступні основні умови, що сприяють ефективності ро­зумової праці, які лежать в основі виконання домашнього завдання:

  1. Поступове входження в роботу. Розумову ді­яльність треба починати з підготовки робо­чого місця, із простих елементів, поступово збільшувати обсяг і труднощі виконуваних психічних навантажень.
  2. Дотримання суворої систематичності й по­слідовності в розумовій роботі, ретельне її планування.
  3. Вироблення й дотримання оптимального ритму і темпу розумової діяльності.
  4. Оптимальне чергування праці й відпо­чинку.

Для того щоб одержувані навчальні наван­таження були посильними, необхідно пам’ятати про два основні моменти.

По-перше, рекомендується дотримуватися певного режиму дня, що містить у собі достат­ній час для сну (8 годин), ранковий тонізуючий контрастний душ, що не тільки освіжить тіло, але й «підстьобне» імунну систему, також на­магатися робити невеликі прогулянки і «хви­линки» відпочинку. Крім того, необхідно до­тримуватися режиму харчування.

По-друге, учені визначили, що найпродук­тивніший час із 9 до 14 години (тобто той час, коли ви перебуваєте в школі) із 16 до 19 години (час найбільш оптимальний для виконання до­машніх завдань). Не рекомендується ніч напе­редодні відповідального уроку цілком відводити під зубріння, адже вранці голова повинна бути повною знань і залишатися ясною і світлою. Крім того, для того щоб навчальний матеріал ґрунтовно засвоївся, необхідно, щоб пройшло 6-8 годин після його вивчення. Тому вивче­ний вночі, перед іспитом, матеріал не встигає укластися в голові.

 Як розвивати уяву

  1. Уява розвивається під час читання книг. Осо­бливо цьому сприяє опис природи, зовнішнос­ті персонажа, тому ці уривки необхідно уваж­но читати для розвитку відтворюючої уяви.
  2. Уважається, що школою відтворюючої уяви є вивчення географічних карт. Уміння по­дорожувати картою та уявляти різні місця сприяє розвитку цієї психічної якості.
  3. Розвитку уяви також сприяє технічна твор­чість, винахідницька діяльність.
  4. Для розвитку уяви важливі й життєвий досвід і широке коло знань.
  5. Уява розвивається в різних видах діяльності: у процесі творення казок, віршів; малюван­ня, ліплення; під час відгадування загадок і т. д.
Форма входу
Пошук
Календар
«  Серпень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі