Ці небезпечні петарди...
У петард так же багато затятих прибічників, як і гарячих супротивників. Петарди прийшли до нас з Китаю, де їх спалюють у величезних кількостях, для того, щоб гучним тріскотом відганяти від себе «злих духів». Петарди є паперовими гільзами, усередині яких засипаний піротехнічний склад. При займанні склад дуже швидко згорає і розриває паперову оболонку з гучним вибухом. Петарди бувають двох видів: теркові петарди — підпалюються як звичайні сірники, необхідно тільки чиркнути голівкою петарди об намазування сірникової коробки (іноді намазування наноситься і на коробочку з петардами), гнітові петарди — мають шнурок (гніт), який підпалюється сірником. Петарди розрізняють також за кількістю ударів, рівнем гучності, калібром (розміром) і за наявністю додаткових ефектів. Додатковими ефектами можуть бути дзижчання, свист, розкидання іскор, іскріння і задимлення. Наступний відеоролик дозволяє побачити, що відбувається всередині звичайної петарди під час її горіння і вибуху. В залежності від відстані, на якій безпечно застосовувати піротехнічні вироби, їх розрізняють за класами: І клас - 0,5 метра, до них відносять хлопавки і бенгальські вогні; ІІ клас - 5 метрів, - наземні феєрверки, петарди; ІІІ клас - 20 метрів, - фестивальні фари, салюти, ракети; IV клас - більше 20 метрів, - професійні піротехнічні вироби, які використовують лише спеціалізовані організації для влаштування феєрверків. Щоб не наражати своє життя і життя оточуючих на небезпеку слід дотримуватись таких правил:
І наостанок... Піротехніка відноситься до розважальних виробів підвищеної небезпеки, використання якої вимагає особливої обережності та уваги. Правил безпеки щодо її використання досить багато. Достатньо знехтувати одним, а потім... То ж чи варто заради секундного "ба-баху" ризикувати здоров'ям - своїм і оточуючих? Чи варто купувати петарди чи феєрверки сумнівного походження, збагачуючи когось ціною свого життя чи життя своїх дітей?
Особливо звертаємось до батьків: подбайте про безпеку життя ваших дітей, не залишайте бенгальські вогні, петарди та фейєрверки у доступних місцях, роз’яснюйте дітям всю небезпеку неправильного поводження з ними. Пам’ятайте, запускати феєрверки, петарди, різні пакети, висаджувати у повітря хлопавки, підпалювати бенгальські вогні, тощо діти мають у присутності дорослих і під їх наглядом. Нагадуємо, що винні за порушення порядку виробництва, зберігання, перевезення, торгівлі та використання піротехнічних виробів несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України. БЕРЕЖІТЬ СЕБЕ І БУДЬТЕ ЗДОРОВІ!
|
Правила безпеки при поводженні з газом
У нашій країні як паливо широко використовується газ. Майже в кожній квартирі встановлено газові плити, водонагрівачі, опалювальні печі чи котли.
Щоб газ приносив людям лише радість і тепло, кожний член сім'ї, починаючи зі шкільного віку, мусить знати і суворо дотримуватись правил безпечного користування газом, знати, до яких наслідків призводить порушення цих правил.
Природний газ майже вдвічі легший за повітря і при витоку з приладів і газопроводів піднімається, скупчуючись у верхніх зонах приміщень.
Природний і зріджений гази не мають кольору і запаху. Щоб газам надати запаху, до них додають домішки, у результаті чого з’являється запах гнилої капусти.
Запам’ятай, що газ, яким користуються у побуті, є горючою речовиною і порушення правил користування ним може призвести до виникнення пожежі.
Основні вимоги безпечної експлуатації побутового газового устаткування
Для попередження виникнення пожежонебезпечної ситуації потрібно правильно користуватися побутовими газовими приладами.
Запам’ятай основні вимоги для попередження пожежі:
- Забороняється користуватися несправними газовими приладами чи використовувати їх не за призначенням.
- Не можна залишати без нагляду працюючі газові прилади, бо на випадок затухання одного з пальників в приміщення починає надходити газ, він накопичується та, змішуючись із повітрям, утворює вибухонебезпечну суміш. Необхідно стежити, щоб рідина, що кипить, не залила вогонь пальника, протяг не загасив полум’я.
- Якщо газ потрапив у повітря приміщення, негайно слід закрутити кран подачі газу і провітрити приміщення.
- Категорично забороняється сушити білизну чи волосся над плитою із запаленими пальниками.
- Не можна розміщувати біля газової плити речовини, що можуть легко займатися: папір, тканини тощо.
Порядок дій при виявленні запаху газу:
- ні в якому разі не використовуй сірники, запальнички та інші джерела відкритого вогню; не вмикай світло та будь-які електроприлади; не користуйся електродзвінками квартир; не використовуй телефони з дисковими номеронабирачами;
- негайно перекрий вентилі на газовому приладді і крани на плиті;
- відчини вікно і двері, створивши протяг для провітрювання приміщення;
- виклич аварійну службу газу за телефоном 104 і залиш приміщення.
Порядок дій у разі вибуху газу та пожежі в приміщенні:
- негайно перекрий вентилі на газовому приладді і крани подачі газу перед ними;
- терміново повідом аварійну службу газу за телефоном 104;101 103
- негайно повідом пожежну охорону за телефоном 101;
- якщо є постраждалі - виклич швидку медичну допомогу за телефоном 103.
Правила поведінки при отруєнні газом:
- відчини вікна, двері;
- потерпілого необхідно винести на вулицю і розстебнути одяг на грудях. На голову покласти холодний компрес, а до ніг – грілку, оббризкати обличчя холодною водою, дати понюхати нашатирний спирт, напоїти міцним чаєм, кавою.
Будь завжди уважним при користування газом, неухильно дотримуйся правил експлуатації газових приладів – у цьому запорука твоєї безпеки!
ПАМ’ЯТАЙ, користуватись газовим приладдям можна тільки після того, як дорослі детально пояснять тобі правила поводження з ними і ще деякий час наглядатимуть за тим, чи правильно ти все виконуєш.
Правила поведінки на льоду
Зима - чудова пора відпочинку на льоду. Скільки радощів вона приносить! Забави на ковзанах, лижах, санчатах! Тому усі ми із задоволенням зустрічаємо цю пору року, іноді забуваючи про небезпеку, яку може приховувати лід, а саме тонкий лід.
Щоб ні з ким не трапилося лиха, потрібно обережно поводитись на льоду. Найбільш небезпечна крига – перша та остання, адже така крига ще надзвичайно тонка, неміцна і не витримує маси навіть маленької дитини .
Ця інформація досить цікава: лід блакитного кольору - найміцніший, а білого - значно слабший.
Для однієї людини безпечним вважається лід синюватого або зеленуватого відтінку, товщиною більшою за 7 см.
Для групи людей безпечним є лід товщиною не менше, ніж 15 см. При пересуванні декількох людей по льоду треба йти один за одним на відстані.
При масовому катанні на ковзанах лід має бути товщиною не менше, ніж 25 см.
Перш ніж ступити на лід водоймища, дізнайся про товщину льодового покриву за допомогою довгої загостреної палиці (плішні) чи іншого подібного предмета, але обов'язково легкого, який ти вільно можеш тримати в руці.
Ніколи не перевіряй товщину льоду ударами ніг!
Під час руху по льоду слідкуй за його поверхнею, обходь небезпечні місця та ділянки з кущами і травою. Особливу обережність проявляй у місцях зі швидкою течією, джерелами, струмками та теплими стічними водами підприємств. Якщо лід недостатньо міцний, негайно зупинися і повертайся назад тим же шляхом, роблячи перші кроки без відриву від його поверхні.
Спробуємо з’ясувати, що трапляється з людиною, яка опинилася в холодній воді
У людини в крижаній воді перехоплює дихання, голову ніби здавлює залізний обруч, серце скажено б'ється. Щоб захиститися від смертоносного холоду, організм включає захист – починається сильне тремтіння. За рахунок цього організм зігрівається, але через деякий час і цього тепла стає недостатньо. Коли температура шкіри знижується до 30 градусів, тремтіння припиняється і організм дуже швидко охолоджується. Дихання стає все рідше, пульс сповільнюється, тиск падає. Смерть людини, що несподівано опинилася в холодній воді, наступає найчастіше через шок, що розвивається протягом перших 5–15 хвилин після занурення у воду або порушення дихання.
У випадку, якщо ти все ж провалилися під лід:
- не піддавайся паніці, утримуйся на плаву, уникаючи занурення з головою;
- клич на допомогу;
- намагайся вилізти на лід, широко розкинувши руки, наповзаючи на його край грудьми і почергово витягуючи на поверхню ноги;
- намагайся якомога ефективніше використати своє тіло, збільшуючи ним опорну площу;
- вибравшись на лід, перекотися і відповзай в той бік, звідки ти прийшов, де міцність льоду вже відома.
Далі тобі необхідно переодягнутися. Якщо сухого одягу під руками не виявилось, треба викрутити мокрий і знову одягнути його. Щоб зігрітися, виконуй будь-які фізичні вправи. Можна розтертися сухою вовняною тканиною, потім необхідно сховатися в захищеному від вітру місці, добре укутатися, по можливості випити чогось гарячого.
Звичайно, треба завжди намагатися врятувати людині життя почесно, але перш ніж кинутися до того, хто провалився, тобі необхідно:
- покликати (якщо це можливо) на допомогу дорослих;
- знайти предмет, який можна кинути потерпілому (міцну палицю, мотузку, власний пояс, шарф, сумку або рюкзак, якщо вони без речей і мають довгу, міцно пристрочену лямку);
- оцінити, наскільки далеко від берега опинився потерпілий, і чи є можливість без перешкод дістатися до нього.
Якщо ти впевнений, що зможеш (чи готовий) врятувати людину, то:
- крикни, що ти йдеш на допомогу;
- наближайся до ополонки поповзом, широко розкинувши руки;
- підклади під себе лижі, дошку, фанеру;
- обговори свої дії з постраждалим (домовся про команду, на яку потужним ривком ти будеш його тягнути, а він в цей час намагатиметься виштовхнути тіло на поверхню);
- не підповзаючи до самого краю ополонки, подай потерпілому палицю, жердину, лижу, шарф, мотузку, санки чи щось подібне і витягніть його на лід;
- витягнувши потерпілого на лід, разом із ним поповзом повертайся назад.
Звичайно, кожний нещасний випадок на льоду є індивідуальним, і розповісти про всі варіанти щодо дій під час порятунку неможливо, але, як показує досвід, найголовніше не панікувати і правильно оцінити обстановку. Отже, будь обережним, не ризикуй своїм життям! Не виходь на лід без дорослих!
Інструктажі з питань охорони праці
з працівниками навчальних закладів
Ключові слова: інструктажі з питань охорони праці; види інструктажів з питань охорони праці (вступний; первинний; повторний; позаплановий; цільовий); Журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці для працівників; Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці
Основним нормативно-правовим актом, що висуває вимоги до організації та проведення інструктажів з питань охорони праці, є Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці (НПАОП 0.00-4.12-05), затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15 (далі — Типове положення). Типове положення спрямоване на реалізацію в Україні системи безперервного навчання з питань охорони праці та обов’язкове для виконання усіма центральними, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, бюджетними установами та суб’єктами господарювання незалежно від форми власності та видів діяльності.
Спеціальним нормативно-правовим документом, що регулює питання проведення інструктажів з питань охорони праці з працівниками галузі освіти, є Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006 № 304 [далі — Положення № 304). Положення № 304 розроблене з урахуванням вимог Типового положення з метою забезпечення безпечних і здорових умов навчання та праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та є обов’язковим для виконання учасниками навчально-виховного процесу, іншими працівниками установ та закладів освіти.
Єдину систему організації роботи з охорони праці, а також обов’язки керівників навчальних закладів та посадових осіб щодо забезпечення здорових і безпечних умов навчально-виховного процесу, запобігання травматизму його учасників визначено у Положенні про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 № 563 (далі — Положення № 563).
Порядок проведення інструктажів
з питань охорони праці
Інструктажі з питань охорони праці — складова частина навчання з питань охорони праці. Так, пунктом 3.1 Положення № 304 передбачено, що під час прийняття на роботу і в процесі роботи працівники установ та закладів освіти проходять інструктажі, навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання першої долікарської допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки у разі виникнення аварій.
Відповідальність за організацію і здійснення інструктажів, навчання та перевірку знань працівників з питань охорони праці покладається на керівника установи та закладу освіти (п. 3.22 Положення № 304). Контроль за проведенням інструктажів з питань охорони праці учасників навчально-виховного процесу здійснюють Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та районні (міські) управління освіти місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (пп. 3.2.18 розділу 3 Положення № 563).
Порядок проведення інструктажів з питань охорони праці з працівниками навчальних закладів визначено у розділі 5 «Організація проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності» Положення № 304.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Інструктажі з безпеки життєдіяльності — це окрема категорія інструктажів, які проводять у навчальних закладах.
Порядок проведення інструктажів з питань охорони праці має бути визначений в окремому розділі локального Положення про навчання, інструктажі та перевірку знань з питань охорони праці, розробленому в навчальному закладі та затвердженому його керівником.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Працівників, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці, не допускають до роботи. Працівники, які суміщають професії (посади), проходять інструктажі з питань охорони праці як за основною професією (посадою), так і за професією (посадою) за сумісництвом.
Інструктажі з питань охорони праці на робочому місці завершують перевіркою знань у вигляді усного опитування або за допомогою технічних засобів, а також перевіркою набутих навичок безпечних методів праці особою, яка проводила такі інструктажі (безпосереднім керівником робіт).
За незадовільних результатів перевірки знань протягом 10-ти днів додатково проводять відповідний інструктаж і повторну перевірку знань. Якщо результати задовільні — у Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці ставлять свої підписи безпосередній керівник робіт та проінструктований працівник.
Згідно з пунктом 6.2 Типового положення та розділом 5 Положення № 304 інструктажі з питань охорони праці за характером і часом проведення поділяються на:
- вступні;
- первинні;
- повторні;
- позапланові;
- цільові.
Вступний інструктаж з питань охорони праці
Вступний інструктаж з питань охорони праці (далі — вступний інструктаж) проводять з працівниками:
- яких приймають на постійну або тимчасову роботу незалежно від освіти, стажу роботи та посади;
- які прибули до навчального закладу і беруть безпосередню участь у навчально-виховному та виробничому процесі або виконують інші роботи для цього навчального закладу.
Вступний інструктаж проводить спеціаліст служби охорони праці або інша особа відповідно до наказу (розпорядження) керівника навчального закладу, на яку покладено цей обов’язок і яка в установленому порядку пройшла навчання та перевірку знань з питань охорони праці.
Вступний інструктаж проводять у кабінеті охорони праці або у спеціально обладнаному приміщенні за програмою, розробленою службою охорони праці та затвердженою керівником навчального закладу. Згідно з підпунктом 4.1.12 розділу 4 Положення № 563 керівник навчального закладу організовує роботу з розробки програми вступного інструктажу. Рекомендований перелік основних питань для проведення вступного інструктажу наведено у Додатку 1.
Первинний інструктаж з питань охорони праці
Первинний інструктаж з питань охорони праці (далі — первинний інструктаж) проводять з працівниками до початку роботи безпосередньо на робочому місці. Такий інструктаж проводять із працівниками:
- яких прийняли на постійну чи тимчасову роботу до навчального закладу;
- яких перевели з одного структурного підрозділу навчального закладу до іншого;
- які виконуватимуть нову для них роботу;
- яких відрядили з інших установ чи закладів освіти та які беруть безпосередню участь у навчально-виховному або виробничому процесі.
Первинний інструктаж проводить безпосередній керівник робіт на робочому місці індивідуально або з групою осіб одного фаху за розробленими і затвердженими в установленому порядку інструкціями з охорони праці відповідно до виконуваних робіт.
Повторний інструктаж з питань охорони праці
Повторний інструктаж з питань охорони праці (далі — повторний інструктаж) проводить безпосередній керівник робіт на робочому місці індивідуально з кожним працівником, з групою працівників, які виконують однотипні роботи, за обсягом і змістом переліку питань первинного інструктажу.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Повторний інструктаж проводять на роботах з підвищеною небезпекою раз на 3 місяці, для решти робіт — раз на 6 місяців.
Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджено наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15 (далі — Перелік). Перелік містить 137 видів робіт. На основі Переліку керівник навчального закладу повинен розробити і затвердити відповідний перелік робіт з підвищеною небезпекою. Такий перелік може бути додатком до локального Положення про навчання, інструктажі та перевірку знань з питань охорони праці навчального закладу або бути затвердженим окремим наказом.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Перелік професій та посад працівників, які проходять повторний інструктаж, затверджується керівником установи чи закладу освіти (п. 5.8 Положення № 304).