Вівторок, 19.03.2024, 10:00
    Немовицька загальноосвітня              школа І - ІІІступенів

znz_nemovychi@ukr.net
      Ви увійшли як  Гість | Група " Гості" |   Вихід     

Меню сайту
Прогноз погоди
...
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Форми роботи з батьками

Традиційні форми роботи з батьками

До традиційних форм роботи з батьками належать: 
• батьківські збори; 
• загальношкільні й громадські конференції; 
• індивідуальні консультації педагога; 
• бесіди; 
• відвідування вдома.
 

Батьківські збори. Однією з головних і найпоширеніших форм роботи з усіма батьками є батьківські збори. Батьківські збори можуть бути: організаційними; поточними або тематичними; підсумковими; загальношкільними і класними. 
Етапи батьківських зборів 
1-й етап. Організація батьківських зборів. 
2-й етап. Підготовка сценарію й проведення зборів. Будь-які збори повинні містити 5 обов’язкових компонентів: 
• аналіз навчальних досягнень учнів класу; 
• ознайомлення батьків зі станом соціально-емоційного клімату в класі; 
• психолого-педагогічна освіта; 
• обговорення організаційних питань; 
• особисті бесіди з батьками. 
3-й етап. Осмислення підсумків батьківських зборів. 

Батьківські конференції. Важливою формою групової роботи з батьками є конференція. Конференцію доречно проводити як обмін досвідом з виховання дітей або як обмін думками з певної проблеми. Предметом обговорення батьківської конференції в школі частіше бувають насущні проблеми навчального закладу: ремонт школи, моральні й естетичні аспекти організації шкільних свят та ін.. 
     Батьківські конференції повинні обговорювати насущні проблеми суспільства, активними членами якого стануть діти. Проблеми конфліктів батьків і дітей та шляхи виходу з них, наркотики, сексуальне виховання в сім’ї – ось теми батьківських конференцій. Батьківські конференції повинні готуватися дуже ретельно, з обов’язковою участю психолога, соціального педагога, які працюють в школі. 
    До завдань підготовки належить проведення соціологічних і психологічних досліджень з проблеми конференції та їх аналіз, а також ознайомлення учасників конференції з результатами досліджень. Активними учасниками конференції виступають самі батьки. Вони готують аналіз проблеми з позиції власного досвіду. 
Важливою рисою конференції є те, що вона приймає певні рішення або окреслює заходи щодо вирішення проблеми. 

Індивідуальні консультації. Індивідуальні консультації проводяться з ініціативи батьків або з ініціативи вчителя. Приводом для запрошення батьків на консультацію є результати спостережень педагога за дитиною, проблеми спілкування дитини із класом і педагогами, конфліктна ситуація й ін.. 
У ході індивідуальної консультації педагог повинен уважно слухати батьків і всім своїм поводженням сприяти тому, щоб вони охоче розповідали про свою дитину якнайбільше. 
Чим більше відомостей класний керівник, соціальний педагог або заступник директора з виховної роботи має про кожну дитину, тим більше шансів створити їй нормальні умови для становлення. 
   Кожна консультація закінчується рекомендаціями з виховання дитини. Рекомендації можуть бути письмовими або усними. 
Індивідуальна консультація повинна мати ознайомлювальний характер і сприяти створенню позитивного контакту між батьком і вчителем. Учитель повинен дати батькам можливість розповісти йому все те, із чим вони хотіли б ознайомити вчителя, у неофіційній обстановці, і з’ясувати необхідне для своєї професійної роботи з дитиною, зокрема: 
1) особливості здоров’я дитини; 
2) її захоплення, інтереси; 
3) переваги в спілкуванні в сім’ї; 
4) поведінкові реакції; 
5) особливості характеру; 
6) мотивація навчання; 
7) моральні цінності сім’ї; 
   У ході індивідуальної консультації можна використовувати анкету «Моя дитина», яку батьки заповнюють разом. 
Орієнтовні запитання анкети: 
1. Коли дитина народилася, то … 
2. Найцікавішим у перші роки життя в ній було … 
3. Про здоров’я можна сказати, що … 
4. Ставлення дитини до школи було … тощо. 

Бесіди. Бесіду найкраще використовувати з метою попередження конфліктних ситуацій між окремими педагогами й сім’єю. Використовувати бесіду в роботі з батьками необхідно для того, щоб налагодити довірливу атмосферу, виявити складні точки дотику в конфліктних ситуаціях. Результати бесіди не повинні ставати відомими, якщо хтось із учасників бесіди цього не хоче. У бесіді класний керівник повинен більше слухати й чути, а не захоплюватися повчаннями та порадами. 

Відвідування учня вдома. Педагог повинен попереджувати про передбачуваний візит із вказівкою мети й дня. Відвідування можливе тільки після одержання дозволу батьків. Відвідування педагогом сім’ї повинне залишати в сім’ї гарне враження. Для цього необхідно поговорити на відверті теми, розпитати про традиції, звичаї, спільні справи й лише потім обговорити причину приходу вчителя в сім’ю.

 

До нетрадиційних форм роботи з батьками належать: 
• тематичні консультації; 
• батьківські читання; 
• батьківські вечори; 
• батьківські тренінги; 
• батьківські ринги. 

Тематичні консультації. У кожному класі є учні й сім’ї, які переживають ту саму проблему, зазнають ідентичних труднощів особистісного й навчального плану. Іноді ці проблеми носять настільки конфіденційний характер, що їх можна вирішити лише в колі тих людей, яких ця проблема поєднує, і розуміння проблеми й один одного спрямоване на її спільне вирішення. 
Для того, щоб тематична консультація відбулася, батьки повинні бути переконані в тому, що ця проблема стосується їх й вимагає невідкладного вирішення. Батьків запрошують для участі у тематичній консультації за допомогою спеціальних запрошень. У тематичній консультації повинні брати участь фахівці, які можуть допомогти знайти оптимальний варіант вирішення проблеми, зокрема соціальний педагог, психолог, сексолог, представник правоохоронних органів тощо. У ході тематичної консультації батьки одержують рекомендації з питань, які їх хвилюють. 

Орієнтовна тематика консультацій для батьків 
1. Дитина не хоче вчитися. Як їй допомогти? 
2. Погана пам'ять дитини. Як її розвивати? 
3. Єдина дитина в сім’ї. Шляхи подолання труднощів у вихованні. 
4. Покарання дітей. Якими їм бути? 
5. Тривожність дітей. До чого вона може призвести? 
6. Занадто сором’язлива дитина. Шляхи подолання проблеми. 
7. Брутальність і нерозуміння в сім’ї. 
8. Талановита дитина в сім’ї. 
9. Друзі дітей – друзі домі чи вороги? 
10. Три покоління під одним дахом. Проблеми спілкування. 

Батьківські читання. Ця форма роботи з батьками дає можливість не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми й брати участь у її обговоренні. Батьківські читання можна організовувати в такий спосіб: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки й психології, які їх найбільше хвилюють. Учитель збирає інформацію й аналізує її. Разом зі шкільним бібліотекарем та іншими фахівцями визначаються книги, за допомогою яких можна одержати відповідь на поставлене запитання. Батьки читають книги, а потім використовують рекомендовану літературу в батьківських читаннях. Особливістю батьківських читань є те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння проблеми і знайти підхід до її вирішення після прочитання книги. 
Батьківські вечори. Ця форма роботи прекрасно здружує батьківський колектив. Батьківські вечори проводяться в класі 2-3 рази на рік без присутності дітей (можна з дітьми). Теми батьківських вечорів можуть бути різними. Головне – вони повинні вчити слухати й чути один одного, самого себе. 

Орієнтовні теми батьківських вечорів: 
• «Перші книжки дитини» 
• «Друзі моєї дитини» 
• «Свята нашої сім’ї» 
• «Пісні, які співали ми й співають наші діти» та ін.. 

Батьківські тренінги – це активна форма роботи з тими батьками, які усвідомлюють проблемні ситуації в сім’ї, хочуть змінити свою взаємодію із власною дитиною, зробити її більш відкритою й довірливою. У батьківських тренінгах повинні брати участь по можливості обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу зростає, і результати не змусять себе чекати. Найчастіше тренінг проводиться з групою, що складається з 12 – 15 осіб. Батьківські тренінги будуть успішними, якщо всі батьки братимуть у них активну участь і регулярно їх відвідуватимуть. Щоб тренінг був результативний, він повинен включити в себе 5 – 8 занять. Батьківський тренінг проводиться, як правило, психологом школи, що дає можливість батькам на певний час відчути себе дитиною, ще раз емоційно пережити дитячі враження. 
З найбільшим інтересом батьки виконують такі тренінгові завдання, як «дитячі гримаси», «улюблена іграшка», «мій казковий образ», «дитячі ігри», «спогад дитинства», «фільм про мою сім’ю». 

Батьківські ринги – одна з дискусійних форм спілкування батьків і формування батьківського колективу. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на запитання з педагогічних проблем. Питання обирають самі батьки. На одне запитання відповідають дві сім’ї. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частина аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думки сімей оплесками. Експертами в батьківських рингах виступають учні класу, визначаючи, яка сім’я у відповідях на запитання була найбільш близька до правильного трактування. 

І традиційні, і нетрадиційні методи та форми взаємодії класного керівника з батьками учнів ставлять одну спільну мету – щастя підростаючої особистості, яка входить у сучасне культурне життя.

Форма входу
Пошук
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Друзі