Традиційні форми роботи з батьками
До традиційних форм роботи з батьками належать:
• батьківські збори;
• загальношкільні й громадські конференції;
• індивідуальні консультації педагога;
• бесіди;
• відвідування вдома.
Батьківські збори. Однією з головних і найпоширеніших форм роботи з усіма батьками є батьківські збори. Батьківські збори можуть бути: організаційними; поточними або тематичними; підсумковими; загальношкільними і класними.
Етапи батьківських зборів
1-й етап. Організація батьківських зборів.
2-й етап. Підготовка сценарію й проведення зборів. Будь-які збори повинні містити 5 обов’язкових компонентів:
• аналіз навчальних досягнень учнів класу;
• ознайомлення батьків зі станом соціально-емоційного клімату в класі;
• психолого-педагогічна освіта;
• обговорення організаційних питань;
• особисті бесіди з батьками.
3-й етап. Осмислення підсумків батьківських зборів.
Батьківські конференції. Важливою формою групової роботи з батьками є конференція. Конференцію доречно проводити як обмін досвідом з виховання дітей або як обмін думками з певної проблеми. Предметом обговорення батьківської конференції в школі частіше бувають насущні проблеми навчального закладу: ремонт школи, моральні й естетичні аспекти організації шкільних свят та ін..
Батьківські конференції повинні обговорювати насущні проблеми суспільства, активними членами якого стануть діти. Проблеми конфліктів батьків і дітей та шляхи виходу з них, наркотики, сексуальне виховання в сім’ї – ось теми батьківських конференцій. Батьківські конференції повинні готуватися дуже ретельно, з обов’язковою участю психолога, соціального педагога, які працюють в школі.
До завдань підготовки належить проведення соціологічних і психологічних досліджень з проблеми конференції та їх аналіз, а також ознайомлення учасників конференції з результатами досліджень. Активними учасниками конференції виступають самі батьки. Вони готують аналіз проблеми з позиції власного досвіду.
Важливою рисою конференції є те, що вона приймає певні рішення або окреслює заходи щодо вирішення проблеми.
Індивідуальні консультації. Індивідуальні консультації проводяться з ініціативи батьків або з ініціативи вчителя. Приводом для запрошення батьків на консультацію є результати спостережень педагога за дитиною, проблеми спілкування дитини із класом і педагогами, конфліктна ситуація й ін..
У ході індивідуальної консультації педагог повинен уважно слухати батьків і всім своїм поводженням сприяти тому, щоб вони охоче розповідали про свою дитину якнайбільше.
Чим більше відомостей класний керівник, соціальний педагог або заступник директора з виховної роботи має про кожну дитину, тим більше шансів створити їй нормальні умови для становлення.
Кожна консультація закінчується рекомендаціями з виховання дитини. Рекомендації можуть бути письмовими або усними.
Індивідуальна консультація повинна мати ознайомлювальний характер і сприяти створенню позитивного контакту між батьком і вчителем. Учитель повинен дати батькам можливість розповісти йому все те, із чим вони хотіли б ознайомити вчителя, у неофіційній обстановці, і з’ясувати необхідне для своєї професійної роботи з дитиною, зокрема:
1) особливості здоров’я дитини;
2) її захоплення, інтереси;
3) переваги в спілкуванні в сім’ї;
4) поведінкові реакції;
5) особливості характеру;
6) мотивація навчання;
7) моральні цінності сім’ї;
У ході індивідуальної консультації можна використовувати анкету «Моя дитина», яку батьки заповнюють разом.
Орієнтовні запитання анкети:
1. Коли дитина народилася, то …
2. Найцікавішим у перші роки життя в ній було …
3. Про здоров’я можна сказати, що …
4. Ставлення дитини до школи було … тощо.
Бесіди. Бесіду найкраще використовувати з метою попередження конфліктних ситуацій між окремими педагогами й сім’єю. Використовувати бесіду в роботі з батьками необхідно для того, щоб налагодити довірливу атмосферу, виявити складні точки дотику в конфліктних ситуаціях. Результати бесіди не повинні ставати відомими, якщо хтось із учасників бесіди цього не хоче. У бесіді класний керівник повинен більше слухати й чути, а не захоплюватися повчаннями та порадами.
Відвідування учня вдома. Педагог повинен попереджувати про передбачуваний візит із вказівкою мети й дня. Відвідування можливе тільки після одержання дозволу батьків. Відвідування педагогом сім’ї повинне залишати в сім’ї гарне враження. Для цього необхідно поговорити на відверті теми, розпитати про традиції, звичаї, спільні справи й лише потім обговорити причину приходу вчителя в сім’ю.
До нетрадиційних форм роботи з батьками належать:
• тематичні консультації;
• батьківські читання;
• батьківські вечори;
• батьківські тренінги;
• батьківські ринги.
Тематичні консультації. У кожному класі є учні й сім’ї, які переживають ту саму проблему, зазнають ідентичних труднощів особистісного й навчального плану. Іноді ці проблеми носять настільки конфіденційний характер, що їх можна вирішити лише в колі тих людей, яких ця проблема поєднує, і розуміння проблеми й один одного спрямоване на її спільне вирішення.
Для того, щоб тематична консультація відбулася, батьки повинні бути переконані в тому, що ця проблема стосується їх й вимагає невідкладного вирішення. Батьків запрошують для участі у тематичній консультації за допомогою спеціальних запрошень. У тематичній консультації повинні брати участь фахівці, які можуть допомогти знайти оптимальний варіант вирішення проблеми, зокрема соціальний педагог, психолог, сексолог, представник правоохоронних органів тощо. У ході тематичної консультації батьки одержують рекомендації з питань, які їх хвилюють.
Орієнтовна тематика консультацій для батьків
1. Дитина не хоче вчитися. Як їй допомогти?
2. Погана пам'ять дитини. Як її розвивати?
3. Єдина дитина в сім’ї. Шляхи подолання труднощів у вихованні.
4. Покарання дітей. Якими їм бути?
5. Тривожність дітей. До чого вона може призвести?
6. Занадто сором’язлива дитина. Шляхи подолання проблеми.
7. Брутальність і нерозуміння в сім’ї.
8. Талановита дитина в сім’ї.
9. Друзі дітей – друзі домі чи вороги?
10. Три покоління під одним дахом. Проблеми спілкування.
Батьківські читання. Ця форма роботи з батьками дає можливість не тільки слухати лекції педагогів, а й вивчати літературу з проблеми й брати участь у її обговоренні. Батьківські читання можна організовувати в такий спосіб: на перших зборах на початку навчального року батьки визначають питання педагогіки й психології, які їх найбільше хвилюють. Учитель збирає інформацію й аналізує її. Разом зі шкільним бібліотекарем та іншими фахівцями визначаються книги, за допомогою яких можна одержати відповідь на поставлене запитання. Батьки читають книги, а потім використовують рекомендовану літературу в батьківських читаннях. Особливістю батьківських читань є те, що, аналізуючи книгу, батьки повинні викласти власне розуміння проблеми і знайти підхід до її вирішення після прочитання книги.
Батьківські вечори. Ця форма роботи прекрасно здружує батьківський колектив. Батьківські вечори проводяться в класі 2-3 рази на рік без присутності дітей (можна з дітьми). Теми батьківських вечорів можуть бути різними. Головне – вони повинні вчити слухати й чути один одного, самого себе.
Орієнтовні теми батьківських вечорів:
• «Перші книжки дитини»
• «Друзі моєї дитини»
• «Свята нашої сім’ї»
• «Пісні, які співали ми й співають наші діти» та ін..
Батьківські тренінги – це активна форма роботи з тими батьками, які усвідомлюють проблемні ситуації в сім’ї, хочуть змінити свою взаємодію із власною дитиною, зробити її більш відкритою й довірливою. У батьківських тренінгах повинні брати участь по можливості обоє батьків. Від цього ефективність тренінгу зростає, і результати не змусять себе чекати. Найчастіше тренінг проводиться з групою, що складається з 12 – 15 осіб. Батьківські тренінги будуть успішними, якщо всі батьки братимуть у них активну участь і регулярно їх відвідуватимуть. Щоб тренінг був результативний, він повинен включити в себе 5 – 8 занять. Батьківський тренінг проводиться, як правило, психологом школи, що дає можливість батькам на певний час відчути себе дитиною, ще раз емоційно пережити дитячі враження.
З найбільшим інтересом батьки виконують такі тренінгові завдання, як «дитячі гримаси», «улюблена іграшка», «мій казковий образ», «дитячі ігри», «спогад дитинства», «фільм про мою сім’ю».
Батьківські ринги – одна з дискусійних форм спілкування батьків і формування батьківського колективу. Батьківський ринг готується у вигляді відповідей на запитання з педагогічних проблем. Питання обирають самі батьки. На одне запитання відповідають дві сім’ї. У них можуть бути різні позиції, різні думки. Інша частина аудиторії в полеміку не вступає, а лише підтримує думки сімей оплесками. Експертами в батьківських рингах виступають учні класу, визначаючи, яка сім’я у відповідях на запитання була найбільш близька до правильного трактування.
І традиційні, і нетрадиційні методи та форми взаємодії класного керівника з батьками учнів ставлять одну спільну мету – щастя підростаючої особистості, яка входить у сучасне культурне життя.